Saturday, May 2, 2020

Bukan Teratai_Bab 2


BAB 2

     Esmeralda menapak anak-anak tangga ke tingkat tiga rumah sewanya dengan langkah yang amat berat. Terasa seolah-olah umurnya bertambah seratus tahun hanya untuk sampai ke depan pintu.
Sebelum memasukkan kunci ke lubangnya, Esmeralda menjenguk ke bawah dan melambai sekali kepada Eizlan yang sedang bersandar pada sisi kenderaan keluarga mereka. Tidak seperti kebiasaannya apabila mereka saling melayangkan ciuman dan dia melambai dengan bersemangat dan ceria, kali ini lebih kepada hanya isyarat bahawa dia sudah sampai di hadapan rumahnya dan Eizlan tidak perlu risau.

     Dengan ucapan salam yang perlahan, Esmeralda masuk ke dalam rumah yang gelap. Dia cepat-cepat memetik suis lampu agar rumah itu terang. Esmeralda tahu yang Eizlan tidak akan pergi sebelum dia yakin bahawa Esmeralda sudah masuk ke dalam rumah. Sebaik sahaja lampu menyala, Esmeralda mendengar enjin Naza Ria bergerak pergi.

     Esmeralda bersyukur tidak ada sesiapa di rumah. Roslina mungkin bekerja syif malam atau keluar dengan teman lelakinya. Esmeralda tidak dapat mengingat dengan baik. Fikirannya terbeban dengan perkara yang lebih besar kini. Norli: teman serumah, teman sebilik dan rakan kerjanya mungkin berada di Johor Jaya, di rumah Wahyu. Ah…Wahyu!

     Esmeralda mengunci pintu rumah kemas-kemas, mematikan suis lampu ruang tamu dan terus ke bilik tidur meletakkan beg sandangnya. Dia memetik lampu bilik tidur dan terus ke bilik air. Selepas mencuci muka dan menggosok gigi, Esmeralda berwuduk. Dia kembali ke bilik, bersiap dengan telekung dan berdiri untuk solat dua rakaat. Ada banyak yang hendak diadunya kepada Allah. Air matanya mengalir tanpa dipinta.

*             *          *

     Eizlan memandu pulang dalam diam. Jika selalu Esmeralda berbual dengannya melalui telefon sehingga dia memaksa Esmeralda tidur, malam ini dia tidak berharap apa-apa daripada Esmeralda. Dia sendiri tidak mahu diganggu. Dia perlukan ruang dan masa untuk mengatur fikiran, emosi dan hatinya. Dia juga mahu mengatur strategi untuk menyelesaikan kemelut nasab dan keturunannya.

     Sesekali Eizlan mendecit, sesekali kepalanya tergeleng-geleng. Tiba-tiba dia mengetuk stereng kereta penuh kecewa. Nafasnya ditarik dalam-dalam dan dilepaskan dengan keluhan kasar.

     “Ya Allah…” keluhnya. Ya Allah… Ya Allah… Ya Allah…

     Sekalipun jarak semakin menjauh di antara Eizlan dan Esmeralda semakin Eizlan meninggalkan Pasir Gudang menuju Bukit Jalil, fikiran mereka berdua tertumpu pada perkara yang sama: peristiwa dua malam yang lalu.

No comments:

Post a Comment